Mina turer

Lite av varje

Can Am Spyder

Geocaching

Kontakta

Startsidan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

130403 BRP on Tour hos Lättviktsmotor i Norrtälje

Ja, det här har man väntat en tid på nu.
Kul att få se alla modeller av Spyder årgång 2013 och även besöka den i mitt område nya BRP-återförsäljaren.

För att försäkra mig om att uppgifterna som fanns stämde mailade jag Lättviktsmotor två dagar innan. Allt i sin ordning men jag kunde bara få se de två nya ST-modellerna samt en RSS 2012 som redan fanns i deras butik.
Ja, ja ingen RT då men hade ju redan tagit ut en semesterdag så det var bara att ge sig iväg.

Vilken underbar Spyderdag! Redan på morgonen strålande sol och plusgrader.
När jag så kom till Norrtälje och GPSen ledde mig mot Abborvägen 1 var det första jag så en stor svart långtradare.
Hade jag inte sett den i annonsen hade man säkert åkt förbi då den skymde hela utställningen. Men allt gick enligt plan så jag parkerade inne på gården.

Det första jag såg var ett rejält gäng med 4-hjulingar glänsande i solskenet. Kan en 4-hjuling vara så där ren och blank? Det kommer jag inte ihåg att min har varit

Vred lite på huvudet och se där längre in på gården syntes nästan två Spyder i skuggan. Nu skulle det kollas Can Am Spyder ST Den gula ST-S´n syntes väl medan Limited´n var mer tillbakadragen. Den gula färgen får godkänt medan jag tycker att LTD´n var så där. Det är samma färg på RT´n 2013 som på ST-LTD. Känns rätt skönt att det inte var dags för Spyderbyte detta år. Hoppas man tar in någon annan färg 2014

Tyvärr lite svårt att få ett bra foto då det stod en stor skylt framför

Vet inte men på något sätt tycker jag att en Can Am Spyder skall tittas på bakifrån.

Har varit ganska nyfiken på att få se de nya framskärmarna.
Helt klart snygga. Men en tanke som slog mig. Täcker dom tillräckligt av hjulen eller kommer det stänka mer än med gamla skärmmodellen?

Avgassystem och ljuddämpare på en Can Am Spyder har aldrig varit snyggt. Vad jag tycker om ST-modellens har jag inte bestämt mig för ännu

Bakblinkers helt okey.

Ny? utformning på avluften från kylaren. Hoppas att detta minskar värmeflödet över underben och fot. Åtminnstone blir jag väldigt varm om dessa kroppsdelar på min RT-S.

Så var det då nya Can Am Spyder ST-S LTD.
Är detta ett alternativ till RT?
Nu satt jag bara på denna visningsmaskin men tror inte att detta är något för oss. Är ganska övertygad om att jag värdesätter vindskyddet, den rakare körställningen samt den större packvolymen bl.a. Dessutom skulle jag aldrig få gehör att köpa en Spyder utan en riktig fåtölj där bak

Bakifrån tycket jag att LTD´n ser så där ut. Packväskorna ser lite "tillbehör" ut och inte integrerade i maskinen. Hade varit skoj att få se den med avplockade väskor med bara "ställningen" För det är kanske så den kommer att framföras förutom på semesterresan eller?

Stora fina fotstöd erbjuds föraren på bägge ST-modellerna.
Kändes riktigt bra vid provsittningen. Men blir det vid långturen för monotomt? Har ju "vanliga" fotpinnar på RT´n och det är rätt skönt att kunna välja vinkel på foten ibland men det blir säkert en helt annan känsla vid körning med plattan.

Blinkersarrangemanget för att komma upp och över packväskorna ser lite hemslöjd ut.

Handtagsvärmare som standard ett stort plus. Den eländiga elmanövrerade parkeringsbromsen tillhör utrustningen på ST.
Har inga goda erfarenheter av denna på RT´n men vet ju inte om vajerinfästningen ändrats på denna modell.

En mycket stor förbättring på 2013 jämfört med min 2011 är frontluckan. Helt ny och mycket stadigare konstruktion. Väger kanske något kilo till men oj vilken skillnad!
Även låsanordningen är ny och verkar vara ett klart lyft framåt.

Bromspedal med nytt läge!
Vet inte om det beror på den nya fotplattan men nu verkar bromsen ta i ett "högre" läge. Upplever på min RT att den "tar" för långt ner och att man måste vinkla foten mycket för att få full bromsverkan.
En sak med bromsen på ST´n som jag reagerade på är att pedalen är in/under kåpningen. Känns som om det kan bli bekymmer att snabbt nå till pedalen och lätt att tåspettsen tar i kåpan istället för på pedalen.
Jag har ganska stora fötter så detta kan kanske inverka?

Sedan är det ju detta med alla andra nyheter på 2013.
Annan vinkel på stötdämpare, större hjul mm. mm. Men det är grejer som måste upplevas under körning och någon sådan blev det aldrig. Hoppas få chansen att testa en ST vid senare tillfälle.

Stor avsaknad av nya Can Am Spyder RT Limited!
Finns tydligen inte ute hos ÅF ännu. Enligt uppgift så står det några stycken hos BRP i Finland och väntar på transport till Sverige. Vill se denna och prova.........
 

Finns det utrymme för den nya ST-modellerna i Sverige?
Ja, säkerligen. Det är ju något nytt................
Men vid valet mellan att köpa en ny RSS för ca. 150' mot en ST för 170' så hade i vart fall ja valt RSS med tillbehören handtagsvärmare & styrhöjare och där av haft slantar över till annat.
Men en ST-LTD för ca. 190' då?
Blir hela 40' plus mot en RSS! Hade nog resonerat på samma sätt här och tagit en RSS med egenvalda tillbehör.

Tyvärr har de nya ST-maskinerna sinkat oss som gillar RT med avseende på prisbilden. BRP har varit tvungna att öppna ett glapp i prislistan för ST och enligt mig på bekostnad av RT. Man har visserligen bytt ut RT-S mot
RT-LTD men ser man till tidigare prisläget för RT-S så är
+30' väldigt dyrt för en fabriksmonterad GPS.
Nu nästan 220' för en RT-LTD! Är smärtgränsen för denna modell passerad?

Ja, detta var nu helt egna funderingar efter att ha stiftat bekantskap med de nya Can Am Spyder ST-S & ST-LTD.
Hoppas att det kommer möjlighet till provkörningar under säsongen som kan ge mig svar på om jag skall byta till en................ inför säsongen 2014

Hur var det nu att besöka Lättviktsmotorer?

Helt klart en positiv erfarenhet.
Flera av personalen tog sig tid till ett snack om Spyder och annat. Skall nu de närmaste dagarna boka in en service hos dom så får jag också facit på hur det fungerar i praktiken.
Även plus till Stefan från BRP som också tog sig tid för en del Spydersnack.
Stefan berättade bland annat att BRP inte har några planer på dragkrokar till Spyder för den Nordiska marknaden

Efter nästan 1,5 timma hos Lättviktsmotor bar det så av hemåt igen i det underbara vårvädret.
Givetvis blev det även denna gång ett antal småstopp för Geocaching. 

<top>

 

 

<<< Föregående --- Nästa >>>

 

 

Mina turer
2013

Planerade turer >>
Annat år >>>>

2013 Start >>>>

April
130403
BRP on Tour hos Lättviktsmotor i Norrtälje

 

 

 

 



Copyright SPYDERRIDE.SE / Kontakt: spyderride@gmail.com