Mina turer

Kontakta

Startsidan

140606 - 140608 En 3-dagars i Sverige & Norge

Så hade det äntligen blivit dags för den planerade starten på "bokstavsleken" som startats på [forumet].
Förutom detta skulle jag besöka två nya län ett antal nya kommuner. Givetvis skulle det bli en del geocaching också.
Vad kunde gå fel denna helg?

Första natten skulle bli Charlottenberg där jag skulle stråla samman med Atvhudik & Bella men det var 46 mil dit med den rutt jag tagit ut på GPSen. Inte den närmaste vägen som är den roligaste

Blev ett antal fika och cachingstopp. Vid ett par av rastplatserna hölla jag aldrig på att komma iväg från. Alltid massa nyfiket folk som undrar vad det är man åker runt på.

Det blev en sista cach för dagen vid Eda Skans. En försvarsanläggning från mitten på 1600-talet. När jag kom hade den svenska miltären åter installerat sig men nu var det utan vapen. Där satt försvaret och åt gräddtårta.

Gick runt och tittade. Kanske inte så mycket att se igentligen mer än några kanoner för att höja det historiska värdet.

Nog var det så att på den tiden det berog sig var det betydligt mindre med träd för här var det nu väldigt svårtskjutet

Till sist packade svenska försvart ihop och jag kunde i lugn och ro leta efter den gömda plastlådan och göra en loggning.

Framme vid campingen där stuga är bokad för natten.

En ordinär stuga på Haganäsets Camping. Två tvåvåningssängar, ett litet pentry, bord och stolar för 760:- per natt. På ett ställe höll man på att trilla genom golvet. Dusch 10 kronor (som inte funkade).
Skall nog mycket till om jag skall återvända hit.

Men Norrmännen verkar gilla denna camping. Tror 95% av alla husvagnar var Norskregistrerade och uppställda för många år sedan med sedvanliga byggnationer i form av altaner och annat lull lull.

Efter att ha väntat ett bra tag på mina resevänner pinglar det så i telefonen. Går till bommen för att släppa in dom.
Vi hade nästan på pricken lika lång körning men gör man som Atvhudik & Bella så åker man fram och tillbaka över Norska gränsen ett antal gånger, hamnar på små och grusiga vägar och sådant tar tid

En normalt välpolerade kärra såg ut som de vägar dom varit på så det blev tvätt innan vi kunde ta natt.

En koll på morgonen in vid kylarna visar vad jag tidigare befarat. Fullt med skräp och insekter. Inget bra så detta måste ses över.

Så hade det blivit tidig lördags morgon och dags för en av resans huvudmål. Fotografering vid skylten Charlottenberg!
Så nu är bokstaven "C" avklarad i "utmaningen" att besöka städer som börjar på bokstäverna i
CAN AM SPYDER.
Nästa är således ett "A"

Dag två var ägnad geocaching. Cacher skulle loggas i både Sverige & Norge. Bad Atvhudik göra sin handburna GPS redo för dagen men den hade han glömt hemma.
Vi skulle nu få stora problem då jag själv klantat till det vid gårdagens cachande och tappat min i ett stenrös från fyra meters höjd. Dålig kvalitet på elektronik..............
Anländer till första chachmöjligheten. Vi tar fram våra så kallade smartphons då vi nu är bunda till dessa för att i vart fall hitta någon gömma. Medans vi håller på att få fram cachen på skärmen ropar Bella här är den!
Varför skall man ha dyr och ömtålig utrustning vid caching?
Räcker bra med en Bella

Alltid lika roligt att signera loggen för både gammal som ung.

Så var det dags att passera gränsen och ta sig in i Norge.

På campingen i Charlottenberg kom vi i samspråk med en trevlig norrman. Han stannade aldrig kvar i Norge på semestern. Skulle dom åka bil så blev det Sverige eller annat land. Det är livsfarligt på de Norska vägarna påstod han.
Hans utsgo besannades rätt snart. Vi hade inte kört långt in på norska sidan förrän det var stopp i trafiken. När vi efter en stunds väntan passerade sågs en bil en bra bit in i skogen.
En brandbil och två abulanser på plats.
Hoppas det gick bra för de inblandade.

Även på östra sidan av Norge finns det backar som skall besegras. På vissa sträckor rätt knicksigt, brant men framför allt jätteskoj. Men jag vill i vart fall ha hårdare framfjädring för att kunna njuta ännu mer

Norge har också tekniken att fånga bilister på bild
Vid denna skulle en cach loggas men tyvärr gick vi bet på denna som ett antal till. Avsaknad av mer precis navigering än mobilen saknades

Även vid denna fina bro vid ett vägskäl mot Trysil missade vi burken trots att vi letade nästan en kvart. Bara att bita i det sura äpplet. Äpplet ja......... Det drog lite i våra magar och med Trysil inom räckhåll blev det en resa dit för fruktinköp. Blev dock ingen choklad. Nästan 18 SEK för en pytte liten Japp

Vi måste ju testa lite för landet egenproducerat drivmedel i våra Spydrar Drygt en krona dyrare per liter än hemma i Sverige. Lite konstigt tycker i vart fall jag.
Nu skulle vi i vart fall ha bränsle till dagens slutmål Sälen.

Tillbaka i Svedala efter framfart på smala, krokiga vägar.
Är detta vad som kallas en "smugglarväg"? Inget tullhus så långt ögat nådde.

Givetvis en chach vid gränsen. Alla fågelholkar i naturen är inte bostäder till pippis. En del kan även innehålla gömmor för geocacher

Vi hade nu efter för många bommar ändrat taktik med vår caching i avsaknad av tekniken. Det fick bli vägnära och med ganska uppenbara ställen att gömma på. Detta gjorde nu att vi kunde logga ett antal när vi tog oss över Sälenfjället.

Blev ett stopp vid min gammla arbetsplats Hundfjället.

Här fick Bella syn på snö som låg kvar i skidbacken och måste givetvis hämta några provbitar. Blev lite vrång när hon inte fick lägga dom i kärran för att ta med hem och visa mamma att det fanns snö i juni månad

Efter en del letande i Sälen efter nattboende kunde vi bara konstatera att byn så här års har gått i ide. Vi testade även andra ställen men stängt. Så passerade vi en skylt med "Görans Rum & Stugor". Svängde in ingen hemma. Ringde telefonnummret som stod på skylten. Det var ledigt och bara att kliva in.

Göran som skulle komma hem om 30 minuter hade kanske någon föraning om att vi skulle dyka upp och dekorerat en vägg med Spyderman Jättefin fullutrustad stuga med WC/dusch, TV, kök/allrum sovrum med två våningssängar.
Allt för 200:-/person.

Efter ännu en god natts sömn var det dags för fukost.
Vet inte om vi fick betala extra för utsikten men i så fall bodde vi gratis Himlen spricker upp och blir blåare och blåare dimman från dalälven ligger lågt och täcker dalen Sälenfjällen tonar upp sig i bakgrunden. Toppen!

Vi lämnar Görans stuga och far iväg från Transtrand tillbaka till Sälen. För skall man köra Vasaloppet skall det ske från starten.

Vi tittar runt på startfältet, Vasaloppsstenen med alla segrare under åren och givetvis en morgontidig logg på cachen som finns gömd på området.

Efter Vasaloppsvägen finns det en hel del natursköna platser att ta in. Några snabbstopp för avnjutning blev det.

Vi passerade många fina fäbodar med namn som inte har med själva loppet att göra men de andas historia på ett annat sätt än dom mer kända.

Vid Risbergs fäbodar var det dött lopp mellan oss. Vi passerar linjen precis samtidigt. Blåbärsoppan var slut sedan länge så det fick bli medhavd Festis i stället.

Så var vi så framme i Mora vid lunchtid. Här skulle givetvis ett antal cacher loggas. Bilden ovan är fotologgsbilden för cachen "Vasaloppet". En så kallad Virtual cach. Skoj att jag fick vara med när mitt ressällskap loggade denna typ för första gången. Lär säkert bli fler men grattis ändå

Så var vi då i mål. Var vi först i världen att åka Vasaloppet på Spyder? Hur som så firade vid med en gymnastisk övning med Atvhudik som "pilot" för att få fram målgångscachen för loggning.

Nu bar det av mot Leksand för lunch. Stannande på några ställen för burkletande. Som här på en fin rastplats. Vi var helt själva när vi kom och hittade burken. Stod och loggade när en husbil brakar in och parkerar 4 meter från gömman!
Caching är ju en verksamhet där man inte får röja gömmorna för allmänheten ("mugglare") så här kunde det bli problem att få tillbaka burken. Men man har ju varit med ett tag nu så här blev det fototricket. Placerar mina resevänner framför den historiska mätstocken så att Atvhudik kan pilla tillbaka den med sin högra hand.................

Så var det dags för avsked efter tre härliga dagar på Spyder. Nu återstod bara 24 mil till hemmet.
Tack goa vänner för trevlig gemenskap. Hoppas vi kan göra något mer skoj tillsammans innan denna säsong är slut.

Min nya Can Am Spyder då?
Jo den klarade resan nästan prickfritt. Det kända problemet med växling finns kvar och gjorde sig till känna för många gånger. Väntar på åtgärdsprogram från Lättviktsmotor......
Kanske det mest positiva är den "låga" brännsle-förbrukningen. I stort sett halva förbrukningen mot den gammla RTs 2011!
På den här resan sparade jag runt 850:- i brännslekostnad.
Undra vad jag skall göra för dom pengarna?

Allmänt:
En kanonhelg med goa vänner, 130 mil Spyder.
Målet med 40 geocacher uppnåddes ej men hälften får duga.
Start med bokstaven "C" i bokstavsutmaningen.
Två nya län besökta och ett "släckt".
Elva nya kommuner besökta.
Jackten på att besöka Sverige fortsätter.................