Mina turer

Geocaching

Can Am Spyder

150807 En 3-dagars på Åland

Nu var det så dags för en Ålandsresa med Spyder!
Roger och jag hade börjat spåna över detta redan i våras så nu hade Malin tagit tag i detta och bokat båtresa och boende för fyra personer och två Can Am Spyder med släpkärra

Avresa tidigt fredag morgon för att sammanstråla med Roger & Malin strax utanför Uppsala. Vi var tvugna att vara vid båten senast 09,30.
När vi passerar skylten med 60:e breddgraden börjar det kännas

utomlands nästan och strax efter ankommer vi hamnen i Grisslehamn

passerar in genom första kontrollen och blir anvisade spår 1 för våra

ekipage. Skulle vara "bilplats" till våra Spyders sa man vid bokningen men vi hamnade ihop med alla andra 2-hjuliga som också skulle över till Åland.

Men vad gör det. Bara köra in i båtens mage och parkera på anvisad plats.

Damerna som gått i förväg in på båten, då bara förare till fordon får var med vid intransport, hade fixat ett bara bort åt oss för nu ville vi ha något att äta.

Räkmacka skulle sitta fint. Kanske inte den festligaste dukningen med räkmacka i plastlåda, plastbestick och kaffe i pappmugg (för 115:-) satt riktigt bra när det landat i magen.

Kan en överfart till Åland bli bättre än med klarblå himmel, solsken och nästan spegelblank Östersjö?
Svaret är givet och det blir: NEJ!

Så hade vi rullat av färjan och damerna kom gåendes och anslöt sig på närliggande parkering. Dags att få på åkarkläderna. Toppen att ha kärra med sig och bara kunna pula ner och förvara grejer

Blir en koll på papperskartan för koll över några besöksmål under eftermiddagen. GPS är bra men kanske inte fulländat på Åland. Finns fyra huvudvägar och från dessa leder det ut massor med mindre vägar som är svåra att få grepp på i GPSen om man inte har zoomat in ordentligt och där av tappat helheten en del. Så under denna resa blir det samspel mellan tryckt karta och elektonisk karta.

Nu var vi på rull och hälsas välkomna till Åland av en vägskylt. Nu känner man att man är "utomlands"

Ganska snart slår mig tanken av hur många små väderkvarnar vi redan sett och det är ju en teknologi som DonQ gillar skarpt. Verkar som om varje by har sin egen lilla vindkvarn och det finns säkert en anledning till att det är så....................

Att fara efter de stora huvudvägarna är ingen större skillnad mot hur det är hemikring. Breda fina vägar över öppna landskap men mest i skog

men så delar sig träden och många fina synintryck uppenbarar sig när vi far över broar och strandkanter.

Vårt första besöksmål dyker upp efter några "felkörningar" Kan man köra fel på en resa likt våran. Nej man får bara se lite mer än vad som var meningen. Närmaste vägen är inte alltid den bästa

[Kastelholms slott] är från 1300-talet och sådanna byggnadsverk gillar jag. Kanske är jag lite yrkesskadad som byggare men jag funderar alltid över vad man kunde åstadkomma förr.
Skulle vi nu på 2000-talet kunna fixa en byggnad lika denna utan elektriska maskiner, lastbilar och lyftkranar? Å vad skulle det kosta idag?

Granne till slottet ligger den "kända TV-kocken" Michael Björklunds imperium [Smakbyn] Det var nu mitt på eftermiddagen och inte direkt läge för mat än men en annan gång kanske. En trerätters för en femhundring är väl helt okey. Men som alltid vid besök på "finkrog" måste säkert en rejäl hamburgare intagas på annat ställe efter maten så magen blir riktigt nöjd.
Är väl lite så att fin uppläggning inte alltid är mättande för apptiten även om många tycker så.

Vidare mot nästa besöksmål som senare visar sig vara höjdpunkten av besök under denna Ålandsvistelse.

[Bomarsunds fästningsruin] som "ryssarna" lät uppföra i början av 1800-talet. 1854 tyckte England och Frankrike det fick vara nog och sköt sönder fästning och "ryssar" med fartygskanoner.

DonKan tyckte i vart fall att detta besök var kanon..............

........ medans Malin fastnade mer för den klarblåa himlen och tog några bilder i blått får man tro

Vackert är ett tamt uttryck. Vet inte vad man skall kalla utsikten i alla vädersträck kanske underbar, sagolik................

...... hur som var det en kanonvy genom en av skottgluggarna i fästningen

Nu hördes det skratt och garv bakom ryggen och kommentarer så som vad håller dom på med man skäms.................

....... Vänder mig om och ser DonKan och Malin med kamrorna i högsta hugg riktade mot några konstiga herrar som kröp runt bland gräs och sten.

Ingen fara bara jag och Roger som var på jakt efter den första geocachen på Åland. Givetvis blev det en glad gubbe på kartan efter loggning

Tack för oss! Vi kommer vi säkert tillbaka till Bomarsunds en annan gång.

Dags att fortsätta väg 2 till dess ände på Prästön. Skulle vi vidare här ifrån var det färja som gällde till Vårdö.

Beslut tas att tid inte finns till några färjeresor denna gång utan vi håller oss till de stora sammanhängande öarna. Så nu var det dessutom dags

att ta oss till vårt boende. Klockan hade nu blivit tidig kväll så först inkvartering sedan beslut om kvällens måltid.

Vi hittar oss fram till skylten "Saltvik" och då är inte långt kvar.

Vår reseledare Malin söker upp våra värdar som bor i ett hus på området och kommer tillbaka med två fiskar med vidhängande nycklar. Vi packar in i respektive lägenhet och drar iväg till Godby för inhandling av mat.

Tillbaka igen vid Runneröd blir det givetvis en kall öl, snack & garv.

Spydrarna är nu parkerade för kvällen/natten och Roger förbereder grillning av en god bit kött.

Tur att vi har en brandsoldat med oss som skippar några minuter av sin semester för att rädda vår mat. Tänk vad trevligt umgänge kan "ställa till det" ibland. Det snabba ingripandet gjorde bara köttet godare efter lite flambering om man så säger

Givetvis måste den löpande avrapporteringen ut i Can Am Spyder världen skötas och detta är Roger en fena på. Hoppas (och tror) att våra Spyderkompisar på [Spydertalk Sweden] gillar rapporterna

Dags för kvällsmat. Fint grillat kött, en riktigt god potatissallad inhandlad på lokala affären. Sallad åt dom andra tre då jag nöjde mig med benämningen sallad i potatissallad och givetvis godricka inhandlad på båten.

Efter tack för maten blir det kvällssurr med lite mera godricka och vickning i form at nötter, lokala ostbågar & chips.
Blir natti, natti och söta drömmar. I morgon är det en ny dag med nya möjligheter och upplevelser på Åland

<top>

2015 Start >>>>

Augusti

150807
Dag 1 av 3 på Åland

150808
Dag 2

150809
Dag 3