x

 
Byta Spyder eller något annat......

Mina turer

Can Am Spyder

Geocaching

Kontakta

Startsida

 

 

 

 

 

 

 

 

  130919 Funderingar kring ett byte 2014?

Då börjar det dyka upp information om Can Am Spyder årsmodell 2014 och en riktigt intressant sådan åtminstone RT-modellen.
Kommer säkert finnas många ägare av Spyder RT årsmodell 2013 som är ganska gramsna just nu
2013 kom Spyder med som det hette en helt ny och starkare ram, annan hjulupphängning, större framhjul och lite annat.
Men som det nu blivit så tror jag bara att det blev en massa testpiloter för BRP som hade allt klart vad denna nya ram egentligen skulle användas till

En annan tanke som slår mig är hur detta kommer att påverka försäljningen av RS & ST-modellerna 2014 som då fortfarande har den "gamla" 998 cc motorn.
Kommer det en helt ny "sportvariant" RS, RSS 2015?
Vad kommer att hända med ST-modellerna?
Bara vänta och se.................

Men nu till Can Am Spyder RT´n och
visst verkar den nya 2014 mer än spännande.

Helt ny Rotaxmotor 3-cylindrig 1380 cc & 6-växlar samt en del andra prylar! Lägre bränsleförbrukning och betydligt lägre varvtal vid touring. Längre mellan service är också klart positivt. Lite av det jag saknat går här i uppfyllelse.

Givetvis blir det även några nya färger att välja på (om man inte bor i Sverige, eller..... )

Skall inte hymla med att jag sedan en tid riktat blickarna mot Honda Gold Wing Trike i någon form.

 
Börjar bli rätt trött på högt varvtal (ljud), förhållande vis hög bränsleförbrukning, liten aktionsradie (för liten tankvolym), täta serviceintervaller å lite till.............. Rolling Eyes 

Fick i början på veckan lite förhandsinformation direkt från USA om vad som var på gång med Spyder RT 2014............. 
Värt att vänta på? 
Ja, i vart fall har jag stillat mig i mina funderingar om ett "billigt" höstköp av en "Winge" Twisted Evil 
Skall dock under vintern försöka få fram lite runt denna

underbara Gold Wing Trike. Efter snabbkoll så lär det inte finnas någon i Sverige. Går det att besiktiga in denna?
Går det att få den byggd i Sverige och vad skulle det kosta?
Importera? Ja, många frågor söker svar..................


Tror säkert att 2014 års Spyder RT är väldigt nära det jag eftersöker. Men vågar man köpa en första års konstruktion?
Har ju haft en del bekymmer med min Can Am Spyder RT´s årsmodell 2011. (Första året den kom till Sverige)
Skall tillägga att den funkat klockrent denna säsong och har nu nästan 1500 mil på mätaren.
Nu har jag bara en påbörjad garantigrej kvar att få fixad så kommer säkert min Spyder vara en av Sveriges mest upp to date RT i landet
 

Men vad händer där borta i USA? 
Har varje kväll lusläst [Spyderlovers] tråd om 2014 
men nu är den puts veck borta. Har Lamonster blivit bannad av BRP? 
Hur som så är det ett antal som redan tecknat sig för 2014 utan provat. Dom som nyligen till kraftigt reducerade priser köpt sig en 2013 RT känner sig lurade............ 
Vad är det som händer där borta i USA?
Lanseringen av 2014 finns på [YouTube]
(Orkar du inte kolla allt "spola" till 10:40 då RT-snacket börjar)


När kommer Spyder RT 2014 till Sverige? 
Kommer den som jag hoppas som RT´s (gärna i färgen Svart)

Om det blir LTD som letar sig till Sverige tror jag det kommer bli den nya färgen Cognac

Är det värt prisskillnaden att få en GPS som standard å några resväskor anpassade för stuvfacken på Spydern?
Har man det behovet finns det ju att köpa som tillbehör
å då har man ju själv höjt nivån till LTD

Vad kommer 2014 års Can Am Spyder RT-x att kosta?
Det är många som skall ha med av kakan innan en Can Am Spyder hamnar i brukarens garage
Men det är ganska skoj att "leka" med siffror så min gissning är att en RT´s skulle hamna på 190.000:- men med tanke på 2013 års pris på en LTD kanske det är mer realistiskt att tro på samma prislapp 219.900:-.
I USA kostar en 2014 RT´s 28 899 USD.

Känns kanske lite som att BRP "målat in  sig i ett hörn" i och med att LTD´n togs in 2013 med avseende på prissättning.
Så troligen kommer den som LTD även 2014 och då är min gissning till ett pris av 225.000:-
Blir det så tror jag detta blir "dödsstöten" för Sveriges RT-modell?

Det som finns från BRP i rörliga bilder om Can Am Spyder 2014 har jag samlat [HÄR].
Bland dom första med nyheter i USA är [SpyderLovers]

Mycket som snurrar i min skalle just nu.
Hur kommer jag åka runt i vårt vackra land nästa säsong?
Var det någon som nämnde husbil?
Fortsättning följer här genom tankar och funderingar..........

<top>

130928 Mer funderingar

Can Am Spyder RT kommer till Sverige 2014 som LTD och mycket troligt i färgen silver.


Lite sorgligt tycker jag. Varför inte ge oss RT´s och en mer ballanserad prisnivå?
Can Am Spyder RT LTD årsmodell 2014 kommer att kosta runt 250.000:-

[Börjessons] annonserar i skrivande stund ut nya RT´s och RT LTD 2013 på Blocket. RT´s finns ju inte i Sverige 2013 heller

Kanske kontakta dom och höra hur dom tänker inför 2014

Istället för en RT´s har BRP i Finland (bestämmer även över bl.a Sverige) beslutat att ta in ytterligare en ST-modell
Så till 2014 finns det [3 varianter] att välja på här.

RSS kommer i [3 färger]

Kommer detta bli dödsstöten för RT-modellen i Sverige?
Ja, inte kommer det att säljas många under året eller kan den nya motorn och de 6 växlarna överraska och ge nya köpare?
Tyvärr verkar det som flera [återförsäljare] redan valt bort RT-modellen vid sina första beställningar. Men RT kommer i vart fall att finnas hos ett par.

Uppgifter gör gällande att Sverige har legat för lågt i pris jämfört med med övriga Europa. Detta har man nu reagerat på i USA? och mer eller mindre beslutat att Sverige (Scandinavien) måste ställa in sig i ledet och anpassa sig
Detta innebär säkert att hela modellprogrammet kommer med för oss brukare ofördelaktiga prishöjningar 2014/2015.............
Rent teoretiskt bör det bli positivt för oss som redan har en Can Am Spyder med högre andrahandspriser

Men detta har vi ju inte nytta av förrän vid en eventuell avyttring.

En annan sak jag ställer mig frågande till är servicen av en Can Am Spyder RT LTD av årsmodell 2014.
Om nu ett antal återförsäljare väljer bort denna modell hur blir det då med service i Sverige?

Är en "inte RT säljande" återförsäljare intresserad att skicka personal på säkert rätt kostsamma kurser på detta helt nya koncept med trecylindrig helt ny motor, sexväxlad låda och säkert helt ny elektronik?
Behövs specifik utrustning för att kunna serva/reparera och till vilken kostnad?

Med en prislapp i samma nivå som en ny "medelklassbil" förväntar jag mig garantier som på bilsidan .
Inte kan det väl vara så att den nu gällande två åren ligger kvar?
Jag hoppas även på någon typ av introduktionspris under våren på samma sätt som var för några år sedan.
Varför inte någon typ av BRP-finansiering som ligger under bankernas. Många bilmärken har ju detta idag...................

Usch vad negativ jag låter men så är inte fallet.
Jag älskar min Can Am Spyder och är helt övertygad om att en RT 2014 års modell vore det optimala för mig.
Men en hel del frågetecken vill jag ha uträtade och kommer med lupp granska de amerikanska forumen fram över.
Verkar som de första nya RT släpps ut till kund ganska snart och då kan man säkert läsa ett och annat under de kvarvarande fem månaderna fram till den Svenska Spydersäsongen 2014 startar. Å då....................

<top>

131006 Instrumentpanel, Blinkers & Eco-mode

Ja så har jag kolla runt lite vad som hänt på USA-forumen under veckan och utifrån detta funderat lite över hur det stämmer med mina tankar..........................

Det finns nu ett antal RT ute hos ÅF så att nyfikna kunder kan få prova. Verkar som om de första släpps ut till kunderna i slutet av november.

Bland de reaktioner som märks är att det är samma instrumentpanel som tidigare. Som en testare skriver -"Det enda man ser är hastighetsmätaren och som tidigare helt omöjligt att se om man glömt stänga av blinkersen........"
Detta kan jag helt hålla med om. Tror alla Spyderförare har samma bekymmer då det är i stort sett omöjligt att se de små gröna pilarna på panelen som indikerar att blinkersen är på.

Men som alltid vid ett behov så reagerar eftermarknads- företagen snabbt och det har sedan länge funnits om än ganska kostsamma lösningar på detta


 

Här en variant med ett helt kit. Kollade lite på monterings-instruktionen. Tar säkert en stund att fixa detta.

Men resultatet med en "inbyggd" pilidikator i spegelglaset är riktigt läckert. Standard Can Am Spyder 2015?

Men det finns betydligt enklare och billigare lösningar.
En är den som min Spydervän "Atvhudik" monterat på sin RT och haft vänligheten att förse även mig med delar till denna

lösning. En liten "remsa" med tre lysdiodel som limmas direkt på spegelglaset. Ett litet borrhål i plasten och två "tjuvar" på kablarna bakom och vipps har man en blinkersidikator som syns bra . För mig återstår bara monteringen men blir det på min 2011 eller blir det kanske på en ny 2014...................

Nytt för 2014 på RT´n är något som BRP kallar för "ECO Mode Smart Assist".

Fanns en tråd på [Spyderlovers] om detta men även denna är borttagen!? Är nu ett flertal trådar som försvunnit om den nya RT´n 2014. Ganska snart efter det att saker börjar ifrågasättas runt det nya så har trådar försvunnit! Är det så att BRP styr Spyderlovers? Ja, det lär vi aldrig få veta...

Hur som så var det två personer som fått tillgång till varsin RT 2014. Dom körde tillsammans den ena med ECO-mod aktiverat och den andre utan. När det efter en längre provtur var dags för tankning visade det sig att dom fick i ganska exakt samma mängd bränsle ...........

Kanske för kort sträcka men effektiviteten över denna nyhet ifrågasattes (och vipps så försvann det från forumet)

Så som jag fattat det är det inget revolutionerande i detta system mer än en fingervisning om när elektroniksystemet tycker man skall växla upp eller ner. Jag har samma typ på min bil och visst jag kollar och lyder om ej slaviskt detta vid min bilkörning och skulle säkert ha "ECO Mode Smart Assist" aktiverad under körning om jag nu hade en Can Am Spyder RT av årsmodell 2014

Jag vill påpeka att jag inte på något sätt vill lägga någon skugga över Spyderlovers forum eller BRP. Det kan vara så att jag bara inte (trots letande) inte återfinner de trådar jag refererar till.
(Lite märkligt är det dock )
Skulle Du hitta dom vore jag tacksam för mail så jag kan länka här ifrån till dessa..........

<top>

131008 Oljestickan

"Snubblade" över en film med provkörning av 2014 års Can Am Spyder RT och ögat fastnade på en kort bildsekvens över oljestickan

Jo testföraren pekar på oljestickan....................

......och den är uppflyttad för åtkomst när man öppnar sätet

Säkert den nya 3-cylindriga motorn som medger denna placering men jag vill ändå visa detta på bild.
Bra jobbat BRP!
Tycker det är eländigt bökigt på min 2011 att kolla oljan.
Måste ta bort en kåpa för att komma åt.
Tre gummipluttsfästen och en haka i krok att få loss och tillbaka kåpan.
Jag vill gärna kolla oljan inför varje körning så många gånger har det blivit med kåpa bort och tillbaka.
Jag har nu tyvärr en "brottanvisning" på "kroken"..............
Helt klart många plus på 2014 enligt mig

Hela provkörningsfilmen finns [HÄR]
Man får väl kanske stå ut med att han säger "Den är som en snöskoter.............."

Oj vad jag längtar efter att få provköra och undersöka denna som det verkar underbara nyskapelse...........

<top>

131012 Veckan på USA-forumen

Troligen har man till 2014 (trots prishöjning) tagit bort några av väskorna i stuvfacken? Uppgifterna går isär lite då det i specifikationen för RT LTD står att väska i främre utrymmet är

standard medans det i andra [trycksaker] för 2014 står att alla fack har specialväskorna som standard.

Har ju kommit en hel del officiella trycksaker och en liten pryl som drog till sig min blick var denna detaljbild

Är det inte ett 12-voltsuttag som är inplacerat bland "knapparna"? Tillbehör eller standard? Bra är det i vart fall!

Återstår väl att se vad som kommer till oss i Sverige........

[Första gången "Lamonster" såg den nya modellen] var tidigt

2012 och enligt honom så startade utvecklingen av den nya Rotaxmotorn redan 2010.

<top>

131019 Behöver kylaren skyddas?

Nu när kylarna är flyttade framför A-armarna och frontplasten omdesignad blir dom då mer känsliga för träffar av skräp som kan stänka upp efter framförvarande fordon eller lättare material så som löv och annat sugs in mot kylaren?

Det viktigaste med denna förändring är väl att föraren slipper massa värme strömmande över höger ben och fot som är fallet med tidigare modeller.

Nu verkar BRP-teknikerna tänkt till en extra gång på den nya Spyder RT´n .
Vid låga hastigheter och stopp går fläkten baklänges och där av reverserad luftriktning. Smart!
Men är kraften i reverserat läge så pass kraftig att det räcker till att blåsa bort / rengöra kylaren?

På USA-forumen efterfrågas redan nu tillbehörskatalogen för 2014 och om det där kommer finnas någon typ av "kylargaller" som skydd för det som dom upplever utsatt kylare för stenskott och liknande. Funderingarna verkar logiska när man tittar på bilden ovan
Säkert en viktig detalj för mig då jag ofta hamnar på grusvägar på mina resor i jakten på geocacher och det ofta smäller till av stenskott vid möte med andra fordon på denna vägtyp.
För man skall väl kunna använda Spydern på grusväg eller?

<top>

131020 Serviceintervall och P-broms

Det trummas en del för de längre serviceintervallerna på den nya Rotaxmotorn. Äger så vitt jag kan förstå viss riktighet. Största fördelen är väl att ventiljustering nu inte är nödvändig. Oljebyte och oljefilter är som tidigare 500 mil.  Andra åtgärder som legat vid 500 mil har nu fått längre intervaller. Så det är väl egentligen ventilerna som är den stora grejen och kommer spara slantar på sikt.

En annan grej jag är nyfiken på att inspektera på 2014 är parkeringsbromsen.

Chansen är säkert inte så stor att man tagit tag i denna eländiga lösning som skapat problem för mig och många andra RT-ägare. Men hoppet är det sista som överger en.............

<top>

131116 När levereras RT 2014 i USA?

Det diskuteras inte så mycket om den nya RT´n på forumen längre. Frågorna verkar för tillfället vara färdigventilerade.

Däremot börjar dom som gjort en beställning på en Can Am Spyder RT 2014 surna till. Dom får inte sin Spyder!
Dom som var tidigt ute med en beställning blev lovade leverans i senast oktober. Det går tydligen inte att få fram något riktigt leveransdatum. BRP hänvisar till ÅF och ÅF gissar eller hänvisar till BRP.....................
Har BRP stött på något bekymmer med den nya modellen?

Många har sålt det dom åkt på och är nu maskinlösa i väntan på en ny Spyder. Andra verkar ha betalt rätt skapliga bokningsavgifter vid orderteckning.
Det börjar "bubbla" i leden.....................
Vi lär få vänta ett tag innan det kommer info om hur den nya RT´n upplevs av alla förväntansfulla i USA.

Det jag snappat upp för oss i Sverige är att demomaskiner skall finnas ute hos ÅF mars/april och att de första skall finnas för leverans april/maj.
Bara vänta och se.......................

<top>

131201 Fortsatta leveransproblem i USA?

Det har inte hänt så mycket mer än att fler som beställt en ny RT har fått leveransbeskedet Mars 2014 och är inte så glada.
Det kokar i "Spyderleden" så pass mycket att Steve från BRP har gjort inlägg på Spyderlovers. Stev har den korta och rappa titeln
After-Sales Customer Satisfaction Coordinator och arbetar på avdelningen Bombardier Recreational Products, Inc.

Som jag uppfattar hans svar "mellan raderna" så har det varit vissa bekymmer med Can Am Spyder RT 2014 men att man nu är på "banan" igen och att de första skall levereras ut till ÅF under januari.
Så det lär säkert dröja ytterligare ett tag innan det dyker upp synpunkter från de första lyckliga? ägarna av en Can Am Spyder RT 2014.

Fram till att det kommer lite nytt om 2014 kan man ju alltid ta del av detta som jag fann på Spyderlovers

Här finns hela läsningen>>>>>>

<top>

131224 De första levererade i USA

Ja nu sitter man här på Julaftonens morgon och drömmer att tomten skall komma
Kollade just under granen och det verkar som om han redan gjort ett besök under natten då det ligger några paket under granen som inte låg där i går kväll. Böjde mig ner och lyfte på de nedersta grenarna för en ordentlig koll.
Inget av paketen innehåller en Spyder RT 2014 då jag är ganska så säker på att en sådan maskin inte ryms i något av dom

Men på andra sidan Atlanten finns det nu flera som kan fira en underbar (h)jul. Nu är det full rulle ute hos ÅF och den nya Can Am Spyder RT 2014 monteras ihop till sina nya lyckliga ägare.

Någon har till och med hunnit med kortare provturer med sina nya familjemedlemmar. De första kortare referaten är bara positiva.  Skall bli spännande att följa vad som skrivs de närmaste månaderna. Många verkar dock få vänta på sina Spyder´s till slutet januari början februari.

Verkligen tråkigt att BRP Scandinavia valt LTD-modellen för visst är den helsvarta RT-S´en dunderläcker

BRP´s egna ryggstöd ser bra ut på bild. Ända är väl avsaknad av ett "fack" bakom för passageraren att ha småsaker i men det kommer säkert lösningar på detta fram över.
Grattis till alla lyckliga ägare over there och till alla andra önskar jag en God Jul

 

<top>

140316 Nya funderingar och inläsningar

Nu var det ett bra tag sedan något blev skrivet här.
Spydersäsongen närmar sig nu så nästa helg kanske.......

Vad har då hänt där borta i "Staterna"?
Körningen är igång på vissa ställen och det finns många nya ägare av Can Am Spyder RT 2014. Där av börjar det också komma synpunkter på hur den nya maskinen funkar. Många ägare har haft tidigare årmodeller av RT och kan där av jämföra det två "helt olika?" maskinerna.

En grej som även jag varit inne på efter provkörning av 2013 är fotplattorna och fotbromsen. Klurig procedur till att vänja sig med att lyfta hela foten för att komma till bromspedalen.

Oljepluggarna har haft svårt att hålla tätt. I och för sig ett lätt fixat arbete med byte av kopparbricka men ganska onödigt kan man tycka. Gäller en första batch av maskiner och skall nu vara fixat från fabrik.

Kanske lite värre är att ett antal maskiner har fått "läckor" av olika slag i själva motorpaketet. Detta har medfört större ingrepp i motorn och ägaren har varit utan sin ögonsten en tid.

Nu är det väl kanske lite så att det är lättare att skriva om det som inte funkar. Men visst finns det många plus. Motorn beskrivs som underbar. Växlingen lika så.
En sak som jag själv tycker höra till det positiva är vid start av maskinen. Det går betydligt snabbare för "datorn" att boota upp maskinen för start. Är nog inte ensam om upplevelsen tillsammans med 2-hjulsvänner då man skall iväg. Vi vrider på nyckeln samtidigt, 2-hjulingen startar och drar iväg. När så "datorn" ger klartecken för take off är 2-hjulingen redan 50 meter bort. Bra där BRP!

Den första Can Am Spyder RT 2014 i Sverige finns nu hos [Börjessons] Grymt lockande att ta sig dit för en koll men 72 mil t.o.r gör att jag avstår och inväntar till maskinen finns hemma hos [Lättviktsmotor] i Norrtälje.
Lite bannor till Lättviktsmotor för dåligt uppdaterad Spydersida och avsaknaden av Spyder i "Vårt sortiment" men detta är säkert på gång

Som alltid när något börjar bli populärt kommer olika lyckade "plagiatvarianter". Var samma för så där 8-10 år sedan när ATV (4-hjulingar) började användas som "skojmaskiner" utanför arbetslivet och fick framföras på vanliga vägar.
Nu börjar det dyka upp lite åt det hållet även på "3-hjulingssidan" i olika prislägen och kommer säkert inom de närmaste åren följas av fler typer/fabrikat.


Pris 14.000:-


Pris Runt 60.000:-

På gott och ont kanske. Jag tycker dock detta är kanon. Ett perfekt alternativ som "fikarekreation" och test om detta kan vara en typ att satsa på för att senare eventuellt byta upp sig till en Can Am Spyder med möjlighet till lite längre turer.
Är allt för många som kommer ut på exempelvis Blocket med ett par hundra mil på mätaren. Funderingar kring värdeminskning på en Can Am Spyder har jag givetvis
men tänker inte ta detta här och nu

"Modet" att åka MC på 3-hjul ökar ju hela tiden ute i världen.
När det kommer till Norden återstår väl att se..............
Men det börjar dyka upp lite olika typer från de större tillverkarna och deras "partners".

Harley Davidson gör till modellåret 2014 ett försök här i Sverige genom denna Tri Glide Ultra för 357.000:-

Det börjar även dyka upp olika fabrikat på ombyggnad av Honda Gold Wing med två hjul fram.

Kitpriser funna på drygt 100.000:-SEK sedan behöver man en beg? GoldWing för runt 80-100.000:- och hemskt mycket fritid för att bygga, men kul vore det att bygga själv..........
För att bygga sig en "egen" följer givetvis en del regler och loknande. På [SFRO:s] hemsida finns mer.

Själv upplevde jag Hondas Kit-Byggen med de två hjulen fram som stora "monster" men hittade denna jämförelse

så det är väl bara att ändra uppfattning då

Känner nu att jag börjar spåra ur lite från grundmeningen med rubriken på denna sida så tillbaka till ordningen!
Blir det byte 2014?

Ja, detta kan jag inte svara på förrän provkörning är gjord och alla faktorer är vägda i vågskålarna.

Väntar med spänning på klartecken från Lättviktsmotor om provkörning

Våra allas Spyderguru Lamonster har i vart fall nu en Can Am Spyder RT 2014. Han har startat upp en tråd på [Spyderlovers] om sitt projekt med denna.
Kan bli spännande att följa.........

<top>

140419 Provkörning av Can Am Spyder RT 2014

Så hade då dagen infunnits sig för provköring av Can Am Spyder RT LTD årsmodell 2014. Har varit lite struligt med att få till tiden men idag var det dags!
Som vanligt vaknar man tidigt även fast det är helg. Kollar ut genom fönstret tvärdimma och -2 grader. Typiskt!
Jag som i går kväll tog ur fodret ur åkarkläderna för det skulle ju bli en kanon dag.........................
Hur som ingen återvändo 07.30 bar det av hemifrån med riktning Lättviksmotor i Norrtälje. En lite småkylig resa där termometern visade 1 till 5 plusgrader och dimman stundtals var så tät att man bara såg en 20/25 meter av vägbannan framför sig.

Det verkar dock som inte bara sola skiner över Karlstad utan även över Norrtälje. Med bara någon mil kvar försvinner dimman och solen visar sig. Härligt!

Se där ja, där står den ju!
Ny sliverton i lacken till det bättre mot tidigare årsmodell.

Där borta står ju min svarta trokänare och funderar över om den blir övergiven då jag har en annan date med en silver. Skall den svarta få följa med hem igen?
Blir bjuden på en kopp kaffe och samtalar med Krister & Johan innan det blir dags för själva provturen. En tur på motorväg och lite mindre kringelikrokvägar.

Tillbaka på Lättviktsmotor igen börjar jag "luppgranska" maskinen. Har ju läst en del på de Amerikanska forumen och ville kolla en del grejer lite extra. De två stora "intagshålen" för kylarna är en grej det talats om.
Hur kommer kylarna klara stenskott?

Trots att demomaskinen inte hade gått många mil ännu fanns tydliga "skador". Stenar/grus som letat sig genom skyddsgallret. Inte så bra. Ägare av en 2014 RT bör nog hålla uppsikt på detta men allra bäst hitta på någon säkrare lösning än det skyddsgaller som sitter som standard.

Vid pilen ovan saknas det något från tidigare modeller av RT.
I nederkant på parkeringsbromsknappen saknas funktionen att öppna främre bagagelucka med motorn igång. Har skrivits en del i USA om detta. Finns nu knapp som tillbehör för runt 1700 SEK. Men den behövs inte. Påläst som man var så förevisade jag lucköppning under motordrift för Krister & Johan så nu är vi tre i Sverige som har koll på detta. Inte ens BRP i Umeå har haft koll på detta då jag tidigare passat frågan dit via Krister.

Sätet är snyggt, mjukt och verkar väl sömmat. Annorlunda skålning och lite högre svankstöd än på 2011. Skönt att sitta på och säkert länge...................................
Färdigt urtag för BRPs ryggstöd förenklar säkert vid montering.

Något som jag upplevde som riktigt dåligt var den på tok för mjuka fjädringen fram. Med lite tempo i kurvorna kändes maskinen svampig och instabil. På min 2011 kan man ganska enkelt justera hårdheten men nu är denna möjlighet helt borta.
Men som min Spyderkamrat Atvhudik har sagt tidigare åt mig kanske stämmer? -"En Medelålders Rally Farbror som du behöver inte ha så bråttom i kurvorna".
Jag förstår nu varför många där borta i Amerika ganska snart byter ut detta till annat och styvare.

Har ju varit ganska negativ till fotplattorna som blev standard på 2013 och fotpinnarna försvann. Nu på denna 2014 RT fanns en annan variant. Helt klart en förbättring mot 2014 och detta har även med den ändrade formen på kåporna att göra.
Man måste fortfarande göra ett fotlyft för att nå bromspedalen i stället för att bara vrida in dojan på 2011. Allt blir inte bättre!
Trodde att gummiplattan inte var fastsatt ordentligt men detta förklarades med att det skulle vara så då den skall avleda vibrationer från maskinen. Ja, ja....................
När vi är inne på bromsar så testade jag givetvis även dessa och är inte alls nöjd. Från hastighet alldeles för hög tryckte jag ner pedalen max. Maskinen niger kraftigt framåt och ner över höger framhjul. Känner hur bakpartiet börjar småhoppa och vandra ut åt höger. Maskinen börjar styra över på motsatta körbanan. Gör flera bromsprov med något lägre fart och upplever fortfarande en dragning ut mot mötande trafik.
Inte bra, men kanske en justeringssak. Pratade med LVM om detta och maskinen skulle kollas på verkstad efter påskhelgen.
Kan det vara så att den större och tyngre motorn ger mer tyngd fram över framhjulen eller. Har inte alls denna symtom på min 2011.........................
Annars verkar bromsverkan vid normalbromsning helt okey.

Den här "dramaten" har vi i vårat hem och den är inhandlad på Coop för 250 SEK.

Den här "dramaten" från BRP kostar runt 250.000:-

Den går att fälla ihop och passar perfekt i det främre förvaringsutrymmet på den i priset ingående Can Am Spyder RT
Men vart har väskorna till de bakre sidofacken tagit vägen på årsmodell 2014?
Säkerligen bortprutat i hop med lucköppnarknappen.
Man kan ju inte få allt för 250.000:-

Till sist i synen av Can Am Spyder 2014 vill jag beskriva den ingående GPSen Garmin Zumo 660.
En kanon GPS som jag har på min 2011 ihop med Garmins vägkarta City Navigator.
Men köper Du en Can Am Spyder RT LTD 2014 får du vara beredd på att den är förladdad med amerikanska kartor!
Således helt värdelös för oss i Norden och Sverige. Här torskar man således dit på att köpa sig en egen karta och uppdateringar till den.
Hur BRP Scandinavia hanterat detta när det kom till deras kännedom i och med de första levererade RT LTD tänker jag inte dela med mig av utan säger bara "Skäms på Er"

Hur var då själva körupplevelsen?
Ja, jag har inte slutat flina av välbehag ännu fast det är många timmar sedan jag klev av en silverfärgad 3-cylindrig 1330 cc motor med sex växlar satt mig på min tre år gamla
2-stånkare och åkte hem.
VILKEN UNDERBAR MASKIN Can Am Spyder RT LTD årsmodell 2014 är. Här har man hittat helt rätt på BRP enligt mig.

Enda smålken i bägaren kan vara det som finns att läsa på forumen på andra sidan sjön....................

Börjar bli lite svårt i USA att få tag på nya RT.
Flera ÅF har sagt att tillverkningsvolymen just nu är nära 0 och att detta beror på en större uppdatering. Alla? hittills sålda 2014 kommer att kallas tillbaka till ÅF.
Vad i uppdateringen består har ÅF inget svar på trots efterforskningar.

Det är ju en "ny" produkt och vissa problem kan givetvis komma när det börjar nyttjas av konsumenterna.
Men sköter BRP problemen snyggt och smidigt kan det negativa mycket lätt vändas till något gott och god PR för BRP.

Nu återstår egentligen bara svaret på min inledande fråga.
Skall jag byta till en Can Am Spyder RT LTD eller åka vidare på mitt svarta fullblod?

<top>

140525 Äntligen har beslut fattats

Idag hämtade jag min nya Can Am Spyder RT Limited årsmodell 2014 hos [Lättviktsmotor] i Norrtälje!
Guldstjärna till Krister på Lättviktsmotor som stått ut med alla konstiga funderingar och frågor "men nu är båten i hamn" om man så säger

Hur kommer det sig nu att det står en ny Spyder hemma i garaget när det varit så många negativa funderingar?
Det har legat 250.000 svenska kronor i potten och dom vill man inte bara "kasta" iväg. Gjorde vad jag kunde för att spara dessa och åka vidare på min RT´s men i allt mörker man läste fanns hela tiden en längtan efter den nya.
Så blev det till sist dags för provkörning och man smälte som glass i solen.
Mitt råd att spara 250.000:- är att avstå från en provkörning av Can Am Spyder RT Limited

En sista lite rast med Can Am Spyder RT´s 2011.

Men se där där står den ju och väntar på sin nya husse

Alltid lika glada och possetiva säljaren Krister tar ett par lätta danssteg i glädjen över att få leverera ytterligare en Can Am Spyder.

Dags att säga tack för allt till "svarten" flytta över lite prylar innan det blev avfärd mot nya hemmet för vår Limited.

En första rast och vad passar bättre än gröna ängar som bakgrund. Nu ser vi fram mot en lång och problemfri Spydersäsong 2014.

Nu stänger jag denna sida och hoppas du har haft glädje/nytta av mina funderingar kring köp eller inte.
Kom bara ihåg att om du vill spara 250.000:- provkör aldrig Can Am Spyder RT Limited 2014.

Hur allt funkar med den nya maskinen kommer att finnas fortlöpande i bloggdelen ihop med turerna >>>>>

<top>

 

 

 

 

# 140525
Beslut fattat ;-)

# 140419
Provkörning av Can Am Spyder RT 2014
#
140316

Nya funderingar och inläsningar

# 131224
De första levererade i USA. God Jul

#
131201
Fortsatta leveransproblem i USA?

#
131116
När levereras RT 2014 i USA?

#
131020
Serviceintervall & Parkeringsbroms

# 131019
Behöver kylaren skyddas?

#
131012
Väskor & uttag 12 V

# 131008
Oljestickan

# 131006
Blinkers & Eco-mode

# 130928
Mera funderingar

# 130919
Inledande fundering

 



Copyright SPYDERRIDE.SE / Kontakt: spyderride@gmail.com